• Silvia van Gimst

Recensie: De Spirituele Allochtoon & Het Kusjeshuis (Samira Ahale)

Een eerlijk en open boek

Haar debuut de Spirituele Allochtoon – Eindelijk vrij dateert van 2018. Samira Ahale (1977) vertelt in De Spirituele Allochtoon – Het Kusjeshuis over haar jeugd en de droom om vrij te zijn. Haar opvoeding was traditioneel maar ze mocht studeren, haar ouders wilden het beste voor haar maar ze diende zich wel aan een aantal regels te houden. Samira wilde veel maar durfde nooit echt voor zichzelf te kiezen. Ze kon het juk niet van zich afschudden en vluchtte in een huwelijk met een Nederlandse moslim. Pas na tien jaar en met twee kinderen om voor te zorgen durfde ze de stap te nemen echter, haar ouders bleven nog een hele tijd in het ongewisse. Samira was inmiddels een volwassen vrouw maar het oordeel wat velen over haar, en haar beslissingen, zouden hebben was haar een doorn in het oog.

Een bevrijdende maar angstaanjagende beslissing

De Spirituele Allochtoon & Het Kusjeshuis is opgedeeld in prettig leesbare, korte hoofdstukken. Het taalgebruik en schrijfstijl zijn toegankelijk en de vaart zit er goed in. Het boek leest zich in een mum van tijd uit. De schrijfster begint in de proloog met het besef dat ze zich in een ongezonde situatie bevindt. Ze moet een drastische omslag maken, maar hoe? De beslissing om eindelijk voor zichzelf te kiezen is zowel bevrijdend als angstaanjagend.

Voor jezelf kiezen, dat is nogal wat

Samira Ahale vertelt over haar kinderjaren, pubertijd, thuissituatie en familieleden. Een interessante uiteenzetting waarbij het lijkt alsof ze het zo slecht nog niet heeft. Dit boek is dan ook geen aanklacht tegen haar geloof of familie. Het Kusjeshuis gaat over het leven en beslissingen nemen, of liever, ze niet nemen. Samira had op kunnen komen voor haar eigen belangen, dromen en wensen maar deed dat niet. Waarom niet? Door externe druk van familie, geloof en traditie is ze geneigd om zich te schikken naar haar lot zoals haar moeder dat vóór haar deed. Ze wil haar familie niet in verlegenheid brengen en haar afkomst verloochenen waaruit blijkt dat een levenswijze zeer diepgeworteld kan zitten. Samira Ahale spreekt later in het boek van het loslaten van een identiteit, dat is nogal wat.

Zeg ‘ja’ tegen het leven

De schrijfster is kritisch in alle opzichten en dat maakt dit een eerlijk en open boek. Het maakt nieuwsgierig naar het verdere verloop van haar leven en zeker ook naar haar debuut Eindelijk vrij dat in 2018 uitkwam. Dit verhaal roept vragen op en zet aan tot nadenken. Steek er wat van op en houdt het in gedachten. Het stemt hoopvol maar ook, zo nu en dan, melancholisch. Dit verhaal is geschreven door een vrouw die een lange reis achter de rug heeft, door diepe dalen is gegaan en nu eindelijk ‘ja’ durft te zeggen tegen het leven.

79 keer bekeken
This site was designed with the
.com